Fertőrákosi Kőfejtő és Barlangszínház
Barlang 2024
Témapark - Interaktív kaland
Barlangszínház

Kultúra és kirándulás egy helyen

Így készül a Hair

Dinamikus, energikus előadásként kerül színpadra a Hair musical a zalaegerszegi Kvártélyház Szabadtéri Színház és a Soproni Petőfi Színház koprodukciójában, Tompagábor Kornél rendezésében.

Így készül a Hair

Látványos táncokkal, remek színészi alakításokkal, a béke üzenetével, egy mítoszként, legendaként. A nyári előadásokra, mindenütt minden jegy elkelt minden helyszínen. Mi a kulisszák mögött jártunk.


Mi a Hair üzenete ma? Néztem a próbát, s láttam a sok fiatalt a színpadon, akik hittel énekelték felém "Jó reggelt napfény, hozzád utazunk.", s megértettem, mit szeretne adni Tompagábor Kornél ezzel az előadással, csapatával. Az életet. A békét. A fényt.

Nem akarunk meghalni értelmetlenül, a szabadság, a szerelem, a barátság, az eggyé tartozás, az áldozatvállalás mind fontosak az életünkben.

Beszélgettünk a rendezővel arról, hogy minden műalkotás hordoz magában egyfajta rejtvényt, az a jó, ha a néző fejti meg ezt, elviszi magával az ő megfejtését, ami nem biztos, hogy ugyanaz, mint amit az előadás akar mondani neki. Tompagábor Kornél színháza ilyen, s ilyen lesz ez a Hair is most szándéka szerint. Nem aktualizál, elmond egy történetet egy csapattal, ami mítosz is egyben a művészetben, a világban.

Lesznek zenészek is a színpadon, hiszen a rendező szerint az mindig jó, ha egy dal megkívánja, akkor az úgy szólaljon meg, hogy hasson, ne csak alapról, hanem a gitár, a dob, a zongora hangjával.

A díszletet a rendező álmodta meg, hogy legyen egyfajta dinamikája, fókuszpontja a játéktérnek. Mintha a központi helyen lévő buszról nem tudjuk majd merre indul velünk, a szereplőkkel együtt. Az oroszlánfejek pedig mindig figyelnek ránk, akár egy tetoválás. A mesterséges intelligenciát is igénybe vették az alkotók most, mint egy régebbi produkciójuk, az ÁJLÁVJÚ kapcsán. Így a látvány, a díszlet képviseli a történetet ezzel, meg szembenállást mindazzal, ami a színpadon zajlik: a lényeg, a szabadság.

A rendező nyitva hagy mindent. Kortalan, időtlen lett ezzel a tér, ami minden sorsot bemutathat így. Milyen, ha elveszik az embertől a szerelmét, a társadalmi kohézióját, a békéjét, szabadságát. A rendező saját csomagot ad mindehhez minden nézőnek. Bontsa ki mindenki magának ma ezt a Hairt. Ők adnak hozzá útravalót.

A pillanat a fontos Tompagábor Kornél színházában, s ezt szeretné az egész stábbal átadni. Lényeges a zene, az ének, a játék, a táncok nagyon, - ebben állandó alkotótársára, Kósa Rubenre mindig számíthat, mert a koreográfiák most még keményebben igénybe vették a Zalai Táncegyüttes tagjait, mint valaha a közös munkáik során bármikor.


Milyen volt a próba? Bot Gábor Bergerként elhozta azt, amit színész adhat a belső szabadságából. Teljes átélést. A nevem Berger számát mindenki megjegyzi majd szerintem. Vele együtt az ő színházi karizmáját.

Várhelyi Áron, mint Bukowski olyan jó választás, mint ha a Milos Forman filmből jött volna elő. Róla sokat hallhat majd még a közönség. S melléjük jönnek a színművészetis fiatalok: Bíró Kristóf, Csáki Benedek, Ferenczy-Nagy Boglárka, akik Hud és Woof, illetve Shelia szerepét formálják meg eszméletlen szabadsággal. S, ha már a SZFE-nél tartunk, a dramaturg: Boda Ábel és az asszisztens: Pap Dóra is az egyetemről vesznek részt a produkcióban. Békéscsabáról pedig Lévai Attila érkezett Hud szerepére.

(A soproni novemberi előadásokban Szaszák Zsolt – aki szinte a város szülöttének számít – Bot Gáborral kettős szereposztásban alakítja Bergert, a Petőfi Színházban Bukowski Várhelyi Áron, Sheila pedig Dienes Blanka lesz. - szerk.)

A próbán Tompagábor Kornél nagy hangsúlyt helyezett arra, hogy a szereplők viszonyait, egymáshoz való kapcsolódásait kibontsa mélységében is. Nem figurákat kért, akik énekelnek, hanem emberi kapcsolatokat, érzelmeket, szenvedélyt, emberi reakciókat akart látni, s hogy azokkal így jussanak el a szereplők a dalokig, amiket mindig vár a közönség, de azok is belőlük jöjjenek.

Apró, precíz mozdulatokkal dolgozott, többször felment a színpadra, s nem előjátszott, hanem irányt adott. Fegyelmezett rögzítést kért mindenkitől. Mert, ha a ritmus nem úgy működik, ahogy gyakorolják, akkor széteshet akár egy jelent is. Utána pedig lement a nézőtérre és ugyanúgy figyelt a stábra, közben két-három méter megtétele után őt is elérte a dalok, a darab mítosza: s legszívesebben felment volna a színpadra, hogy együtt énekelje a stábbal a Vízöntő dalát:


"Fénylő Hold, lesz majd egy új idő

Mikor a Jupiter a Marssal együtt áll

A harc és minden rossz felhő elszáll

S helyére a szeretet áll"

(V.R.)


HAIR

musical

a Kvártélyház Szabadtéri Színház és a Soproni Petőfi Színház koprodukciója

Zene: Galt MacDermot

Szövegkönyv és dalszövegek: Gerome Ragni, James Rado


Berger Bot Gábor

Hud Lévai Attila/Bíró Kristóf e.h.

Woof Bíró Kristóf e.h./Csáki Benedek e.h.

Jeanie Támadi Anita

Claude Bukowski Várhelyi Áron

Shelia Franklin Zámbó Brigitta Cintia/Ferenczy-Nagy Bogárka e.h.

Bíró, Berger papa Hertelendy Attila

Franklin papa / sorozó, majd kiképzőtiszt Cseh Richárd

Steve Ábrahám Gellért

McDonald Bartus Botond

Mrs. McDonald Kósa-Kemes Laura

Berger mama / Franklin mama / Dura Veronika

Börtönpszichológusnő

Peggy Foltányi Edina/Foki Veronika

WoodRow Táncos Kristóf

Altmann Kósa Ruben

Clarck/Katona1 Bolla Dávid

Katona/Rendőr Nárai Dominik

Női tiszt Barabás Lilla

Pam Sziva Veronika

Őr Mecséri Ádám

Írnok Simon Lolita

Zongorista Berkes Dániel

Gitáros Salamon Attila

Kongás Varga Zoltán


Tánckar: Kósa Ruben, Kósa-Kemes Laura, Barabás Lilla, Bolla Dávid, Mecséri Ádám, Nárai Dominik, Simon Lolita, Sziva Veronika, Táncos Kristóf, Závecz Nikolett


Díszlettervező Szili Péter, Tompagábor

Jelmeztervező Szőke Julianna

Videotechnika Rátz Albert

Világítástervezés Németh László

Zenei vezető Máriás Zsolt

Korrepetitor Berkes Dániel

Koreográfus Kósa Ruben

Magyar szöveg Szurdi András

Dalszövegek Valla Attila

Dramaturg Boda Ábel e.h.

Műszaki vezető Oláh János

Ügyelő Kovács Arnold

Hang Köves Marcell, Szücs Ádám

Világítás Németh László, Váczy Zoltán

Kellékes Jordán Kornél

A rendező munkatársai Kósa-Kemes Laura, Köves Eszter, Pap Dóra e.h.

Rendező Tompagábor Kornél


Az eredeti New York-i bemutató producere Michael Butler volt. A színdarab Magyarországon a Theatrum Mundi Színházi és Irodalmi Ügynökség közvetítésével kerül színre.


Az előadásról videó- vagy hangfelvételt készíteni szigorúan tilos!