Így készül a Hair
Dinamikus, energikus előadásként kerül színpadra a Hair musical a zalaegerszegi Kvártélyház Szabadtéri Színház és a Soproni Petőfi Színház koprodukciójában, Tompagábor Kornél rendezésében.
Látványos táncokkal, remek színészi alakításokkal, a béke üzenetével, egy mítoszként, legendaként. A nyári előadásokra, mindenütt minden jegy elkelt minden helyszínen. Mi a kulisszák mögött jártunk.
Mi a Hair üzenete ma? Néztem a próbát, s láttam a sok fiatalt a színpadon, akik hittel énekelték felém "Jó reggelt napfény, hozzád utazunk.", s megértettem, mit szeretne adni Tompagábor Kornél ezzel az előadással, csapatával. Az életet. A békét. A fényt.
Nem akarunk meghalni értelmetlenül, a szabadság, a szerelem, a barátság, az eggyé tartozás, az áldozatvállalás mind fontosak az életünkben.
Beszélgettünk a rendezővel arról, hogy minden műalkotás hordoz magában egyfajta rejtvényt, az a jó, ha a néző fejti meg ezt, elviszi magával az ő megfejtését, ami nem biztos, hogy ugyanaz, mint amit az előadás akar mondani neki. Tompagábor Kornél színháza ilyen, s ilyen lesz ez a Hair is most szándéka szerint. Nem aktualizál, elmond egy történetet egy csapattal, ami mítosz is egyben a művészetben, a világban.
Lesznek zenészek is a színpadon, hiszen a rendező szerint az mindig jó, ha egy dal megkívánja, akkor az úgy szólaljon meg, hogy hasson, ne csak alapról, hanem a gitár, a dob, a zongora hangjával.
A díszletet a rendező álmodta meg, hogy legyen egyfajta dinamikája, fókuszpontja a játéktérnek. Mintha a központi helyen lévő buszról nem tudjuk majd merre indul velünk, a szereplőkkel együtt. Az oroszlánfejek pedig mindig figyelnek ránk, akár egy tetoválás. A mesterséges intelligenciát is igénybe vették az alkotók most, mint egy régebbi produkciójuk, az ÁJLÁVJÚ kapcsán. Így a látvány, a díszlet képviseli a történetet ezzel, meg szembenállást mindazzal, ami a színpadon zajlik: a lényeg, a szabadság.
A rendező nyitva hagy mindent. Kortalan, időtlen lett ezzel a tér, ami minden sorsot bemutathat így. Milyen, ha elveszik az embertől a szerelmét, a társadalmi kohézióját, a békéjét, szabadságát. A rendező saját csomagot ad mindehhez minden nézőnek. Bontsa ki mindenki magának ma ezt a Hairt. Ők adnak hozzá útravalót.
A pillanat a fontos Tompagábor Kornél színházában, s ezt szeretné az egész stábbal átadni. Lényeges a zene, az ének, a játék, a táncok nagyon, - ebben állandó alkotótársára, Kósa Rubenre mindig számíthat, mert a koreográfiák most még keményebben igénybe vették a Zalai Táncegyüttes tagjait, mint valaha a közös munkáik során bármikor.
Milyen volt a próba? Bot Gábor Bergerként elhozta azt, amit színész adhat a belső szabadságából. Teljes átélést. A nevem Berger számát mindenki megjegyzi majd szerintem. Vele együtt az ő színházi karizmáját.
Várhelyi Áron, mint Bukowski olyan jó választás, mint ha a Milos Forman filmből jött volna elő. Róla sokat hallhat majd még a közönség. S melléjük jönnek a színművészetis fiatalok: Bíró Kristóf, Csáki Benedek, Ferenczy-Nagy Boglárka, akik Hud és Woof, illetve Shelia szerepét formálják meg eszméletlen szabadsággal. S, ha már a SZFE-nél tartunk, a dramaturg: Boda Ábel és az asszisztens: Pap Dóra is az egyetemről vesznek részt a produkcióban. Békéscsabáról pedig Lévai Attila érkezett Hud szerepére.
(A soproni novemberi előadásokban Szaszák Zsolt – aki szinte a város szülöttének számít – Bot Gáborral kettős szereposztásban alakítja Bergert, a Petőfi Színházban Bukowski Várhelyi Áron, Sheila pedig Dienes Blanka lesz. - szerk.)
A próbán Tompagábor Kornél nagy hangsúlyt helyezett arra, hogy a szereplők viszonyait, egymáshoz való kapcsolódásait kibontsa mélységében is. Nem figurákat kért, akik énekelnek, hanem emberi kapcsolatokat, érzelmeket, szenvedélyt, emberi reakciókat akart látni, s hogy azokkal így jussanak el a szereplők a dalokig, amiket mindig vár a közönség, de azok is belőlük jöjjenek.
Apró, precíz mozdulatokkal dolgozott, többször felment a színpadra, s nem előjátszott, hanem irányt adott. Fegyelmezett rögzítést kért mindenkitől. Mert, ha a ritmus nem úgy működik, ahogy gyakorolják, akkor széteshet akár egy jelent is. Utána pedig lement a nézőtérre és ugyanúgy figyelt a stábra, közben két-három méter megtétele után őt is elérte a dalok, a darab mítosza: s legszívesebben felment volna a színpadra, hogy együtt énekelje a stábbal a Vízöntő dalát:
"Fénylő Hold, lesz majd egy új idő
Mikor a Jupiter a Marssal együtt áll
A harc és minden rossz felhő elszáll
S helyére a szeretet áll"
(V.R.)
HAIR
musical
a Kvártélyház Szabadtéri Színház és a Soproni Petőfi Színház koprodukciója
Zene: Galt MacDermot
Szövegkönyv és dalszövegek: Gerome Ragni, James Rado
Berger Bot Gábor
Hud Lévai Attila/Bíró Kristóf e.h.
Woof Bíró Kristóf e.h./Csáki Benedek e.h.
Jeanie Támadi Anita
Claude Bukowski Várhelyi Áron
Shelia Franklin Zámbó Brigitta Cintia/Ferenczy-Nagy Bogárka e.h.
Bíró, Berger papa Hertelendy Attila
Franklin papa / sorozó, majd kiképzőtiszt Cseh Richárd
Steve Ábrahám Gellért
McDonald Bartus Botond
Mrs. McDonald Kósa-Kemes Laura
Berger mama / Franklin mama / Dura Veronika
Börtönpszichológusnő
Peggy Foltányi Edina/Foki Veronika
WoodRow Táncos Kristóf
Altmann Kósa Ruben
Clarck/Katona1 Bolla Dávid
Katona/Rendőr Nárai Dominik
Női tiszt Barabás Lilla
Pam Sziva Veronika
Őr Mecséri Ádám
Írnok Simon Lolita
Zongorista Berkes Dániel
Gitáros Salamon Attila
Kongás Varga Zoltán
Tánckar: Kósa Ruben, Kósa-Kemes Laura, Barabás Lilla, Bolla Dávid, Mecséri Ádám, Nárai Dominik, Simon Lolita, Sziva Veronika, Táncos Kristóf, Závecz Nikolett
Díszlettervező Szili Péter, Tompagábor
Jelmeztervező Szőke Julianna
Videotechnika Rátz Albert
Világítástervezés Németh László
Zenei vezető Máriás Zsolt
Korrepetitor Berkes Dániel
Koreográfus Kósa Ruben
Magyar szöveg Szurdi András
Dalszövegek Valla Attila
Dramaturg Boda Ábel e.h.
Műszaki vezető Oláh János
Ügyelő Kovács Arnold
Hang Köves Marcell, Szücs Ádám
Világítás Németh László, Váczy Zoltán
Kellékes Jordán Kornél
A rendező munkatársai Kósa-Kemes Laura, Köves Eszter, Pap Dóra e.h.
Rendező Tompagábor Kornél
Az eredeti New York-i bemutató producere Michael Butler volt. A színdarab Magyarországon a Theatrum Mundi Színházi és Irodalmi Ügynökség közvetítésével kerül színre.
Az előadásról videó- vagy hangfelvételt készíteni szigorúan tilos!